Március
Forrás: Mitígérnek.hu
Pártprogramok
A Magyar Szocialista Párt programját
a Mit ígérnek? civil kezdeményezés gyengére, 1-5 fokozatú skálán kereken 2-esre értékeli.
Az általánosságok szintjén mozgó program nem vázol fel világos jövőképet és nem rendel hozzá egyértelműen azonosítható célrendszert.
Rengeteg szakpolititkai intézkedést sorol fel, de ezek koherenciáját nem mutatja be és az időbeli ütemezés, illetve a költségvetési hatások feltárása sem jelenik meg a programban.
Bár az egyensúlyt látványosan rontó ígéretek nincsenek, számos kisebb, illetve meghatározhatatlan hatású ígéret rontja a végrehajthatóság esélyét, annál is inkább, mert az ezekkel szembeállítható, egyensúlyt javító vállalások eredményessége bizonytalan.
A Magyar Demokrata Fórum programját
a Mit ígérnek? civilkezdeményezés közepesre, 1-5 fokozatú skálán kereken 3-asra értékeli.
A programban jól azonosíthatók a jövőkép, a célok és az eszközök.
Megalapozottságában - különös tekintettel az időzítés, prioritás és teljes költségvetési hatás szempontjára - a program nem kidolgozott, az egyes intézkedések társadalmi/gazdasági hatásainak azonosítása is gyenge.
Célzottság - Miről beszélnek?
A program világos, a legtöbb helyen számszerűségében is jól definiált célokkal rendelkezik. A legfontosabb problémakörök beazonosítása felismerhető.
A gazdasági és társadalmi célok azonosítása azonban csak nagy vonalakban, néhány makrogazdasági, stabilitási mutatóra vonatkoztatva jelennek meg és a program elemei erre nem reflektálnak. (Például nincs megjelenítve a nagyarányú kiadáscsökkentés fedezete, nincsenek bemutatva az ígért hiánycsökkentés elemei.)
Megalapozottság - Elhiggyük?
A program tartózkodik a látványosan irreális, felelőtlen ígéretektől. Általában is elmondható, hogy a költségvetési fegyelem fenntartása (erősítése) iránti kötelezettség növeli a program megvalósíthatóságát. Ugyanakkor a program végrehajthatósága nincs alátámasztva a tekintetben, hogy nincs priorizálás és feladatütemezés. Ez az MDF programjánál külön problémát jelent, hiszen nagy átalakításokat ígér, amelyeknek egyszerre bizonyára nem lehet nekikezdeni.
Bár az MDF programja retorikájában hangsúlyosan egyensúlypárti, ennek bemutatása hiányos. Több kiadáscsökkentő, illetve bevételnövelő intézkedést sorol fel, de sem ezek, sem a hiánynövelő tételek nincsenek számszerűsítve és a program egésze szintjén aggregálva. Megjegyezzük, hogy az MDF a Költségvetési Tanácshoz fordult azzal a kéréssel, hogy a pártprogramot értékeljék be, ám jelenlegi formájában az övé is beértékelhetetlen költségvetési összhatás szempontjából.
A Jobbik Magyarországért Mozgalom programját
a Mitigérnek? civil kezdeményezés az 1-5 fokozatú skálán gyenge közepesre (3) értékeli.
A program egy szókimondó, célokban és intézkedésekben részletes program, ugyanakkor pont emiatt is több kérdést vet fel, mint megválaszol. A konkrét célok és intézkedések számossága, fontossági sorrendbe rendezésük hiánya bizonytalanná teszi a program végrehajthatóságát, nyomon-követhetőségét és kívánt/ remélt hatásosságát. A költségvetési hatások ugyan nem számszerűsíthetők teljes körűen, ám az intézkedések durva aránytalansága így is szembeötlő.
Célzottság - Miről beszélnek?
A program egyértelműen a hazai politikában, a gazdaság működésében és a magyar társadalomban szükséges változásokra koncentrál. Minden területen részletes alapvetést ad, majd az elmúlt húsz év tapasztalatai és eredményei tükrében vázolja az elképzeléseit. A program világosan megfogalmazza, milyennek szeretné látni Magyarországot a jövőben. Ugyanakkor ezt elvi szinten teszi - azaz, konkrét dátumok és a megvalósítás számon kérhető mérföldköveinek kijelölése nélkül.
A program radikális változást hirdet, melynek központi eleme a nagyobb állami beavatkozás, a piacvédelem, és az erőteljes szabályozás. A jövőkép elérését nagyon sok, jól definiált, operatív cél teljesítése útján képzeli el.
A program erőssége, a célok és intézkedések konkrétsága és részletessége, egyben hiányossága is. A kezelni kívánt problémákat, területeket, az ezekhez kapcsolódó célokat és intézkedéseket nem rendezi a program időbeni és/ vagy érték-alapú fontossági sorrendbe - azaz nem világosok a politikai prioritások. Egyetlen támpontot nyújt a jelen közjogi állapotok fenntarthatatlanságának és a társadalmi folyamatok helytelen irányának vissza-visszatérő hangsúlyozása, melyet meggyőződésük szerint csak alapos változás után lehet a kívánt irányba terelni.
A külső szakértőink által kritikusnak tartott beavatkozási területek között részletesen taglalja a roma kérdést, melyben határozott koncepcióval rendelkezik. Részletesen tárgyalja az egészségügyi ellátórendszert, de itt az állapotfelmérés és az intézkedései terv kialakítása még feladat. Gazdagon foglalkozik a közoktatással, de a helyzetfelmérés néhol nem bizonyított információkon nyugszik (pl. kétszintű érettségi), illetve máshol a hivatkozott valós tények nem egyértelmű, hogy igazolják a javasolt intézkedést (pl. vitatható, hogy a bolognai rendszert meg kell szüntetni, ha csak a bevezetés módja volt rossz). Megjelenik a munkahelyteremtés, mint cél, de inkább az egyéb szakpolitikai területeken belül (pl. munkahelyteremtés a mezőgazdaságban, a rendvédelemben). A vállalkozásbarát adórendszer és a kiszámítható, stabil költségvetési politika tárgyalása elnagyolt, illetve szlogenek szintjén jelenik csak meg.
Megalapozottság - Elhiggyük?
A Jobbik programja nagyon sok, konkrét intézkedést tartalmaz, ezek költségeit azonban nem tárgyalja, ránézésre sincs meg az összhang a programban ugyancsak hangsúlyozott takarékos államról vallott szigorú nézettel. Emiatt és az időbeni és/vagy érték-alapú fontossági sorrend (politikai prioritások) hiánya miatt is a program végrehajtása összességében rendkívüli (elsősorban emberi) erőforrást igényel.
Nem világos, hogy a növekvő állami beavatkozás, illetve a bővülő állami támogatások hogyan segítik a versenyképesség javulását (bár az élelmiszerkereskedelmi minőségi előírásokat lehet pl. ebbe az irányba mutatónak tekinteni). Továbbá, az sem egyértelmű, hogy a gazdaságpolitikai programban meghirdetett, szándékolt államcsőd mennyire van összhangban az alacsony kamatszintre vonatkozó tervekkel.
A program zéró-bázisú, szigorú költségvetést javasol, de tételesen, pontosan és a program egésze szintjén nem veszi figyelembe a költségvetési hatásokat. A rengeteg pótlólagos kiadást, illetve bevételcsökkentést jelentő lépés mellett vannak olyan tételek, amelyek megtakarítást hivatottak hozni (hatékonyabb állami működés, korrupció csökkentése, gazdaság kifehérítése, stb.), ezek számszerűsíthetősége azonban bizonytalan további részletek miatt.
A program megvalósításának problémája, hogy erőforráskorlátokba ütközhet (pl a változások egyidejű menedzselése), illetve hogy a jelzett és szükséges helyzetfelmérés, szakpolitika-alkotás és -tervezés számos esetben több éves csúszással valószínűsíti az érdemi lépéseket (pl. egészségügy, info-kommunkáció, központi és helyi közigazgatás).
Számonkérhetőség - Meglátjuk?
Egyes intézkedések esetében (pl. korrupció, bűnözés, tisztességtelen verseny visszaszorítása) az ellenőrizhetőség problémás, a végrehajtás nyomon követhetősége kétséges. Általában ritkán találunk konkrét információkat a javasolt intézkedések végrehajtásának időbeni ütemezéséről, a kívánt/ remélt hatásokról, így a program számonkérhetősége bizonytalan.
Február
A bizonytalanokhoz és a kiábrándultakhoz is szólt Mesterházy
Hallgat a párt várható ellenzéki szerepéről és számos olyan ígéretet is megfogalmaz az MSZP szombaton bemutatott programja, amelynek megvalósítására kevés esélye van a szocialistáknak. Az MSZP óvatosan megfogalmazott programja többek között bárányhimlő elleni oltást, ingyen tankönyvet, Duna-Tisza-csatornát ígér. Bár nem túl sokat, de foglalkozik a Fidesszel is.
Változásra van szükség: az új korszak új válaszaira - írja szombaton bemutatott, „Nemzeti modernizáció, összetartó közösség"című programjában Mesterházy Attila, az MSZP miniszterelnök-jelöltje. Bár a program felcíme és az MSZP szombati kampánynyitó rendezvénye szerint miniszterelnök-jelölti program, Mesterházy szombaton azt mondta, ezt tekinthetjük az MSZP választási programjának.
A program szerint az MSZP célja "érvényesíteni az igazságosságot, erősíteni az összetartozást, védeni az emberi méltóságot, őrizni kivívott szabadságunkat, a demokratikus értékeket". Mesterházy bevezetője alapján a program négy évre szól, de több résznél utal arra, hogy néhány ígérete ennél lassabban valósulhat meg. Bár a közvélemény-kutatások szerint az MSZP-nek nincs esélye arra, hogy megnyerje a választást, a szöveg alapján nem egyértelmű, hogy ellenzéki vagy kormányzati programot írt-e Mesterházy. Az ellenzék szó mindössze 3 mondatban bukkan fel 50 oldalon, de egyszer sem olyan összefüggésben, hogy az MSZP a következő éveket várhatóan ellenzékben tölti majd.
A program minden egyes fejezetnél felsorolja, hogy Mesterházy szerint mit értek el az elmúlt 8 év szocialista kormányai, majd felvázolja, hogy mit szeretne elérni az MSZP a következő években. Számos olyan ígéret olvasható benne, ami ellenzékben, a parlament többségének támogatása nélkül megvalósíthatatlan, az abszolút többség megszerzésére esélyes Fidesz pedig már jellemezte, hogy teljesen más tervei vannak.
A szöveg gyakran fogalmaz feltételes módban, jellemző fordulata, hogy az MSZP szeretne "megvédeni" valamit, de azt legtöbbször nem közli, hogy kitől, és miért van erre szükség. A legtöbb vállalását homályosan fogalmazza meg, sokszor használ olyan fordulatokat, miszerint az MSZP elősegít, támogat valamit, törekszik valamire vagy megteremti valaminek a feltételeit. A program több részére jellemző homályos megfogalmazás az a szociális biztonságról írt rész, miszerint "a válság után gondoskodunk arról, hogy a jövőben sűrűbb szövésű legyen a szociális háló, összetartóbb legyen a társadalom, igazságosabb a családtámogatás, hatékonyabb és célzottabb a szociális rendszer, színvonalasabbak az ellátások és szolgáltatások".
Gazdaságpolitika
Az elmúlt nyolc év néhány eredménye: növekvő GDP, megduplázódott export, évente négymilliárd eurónyi külföldi tőke beáramlása, csökkenő államháztartási hiány, 2010-től a munkavállalók adóterheinek látványos csökkentése.
Fejlesztéspolitika
Az elmúlt nyolc év néhány eredménye: uniós források hatékony felhasználása, hétszáz kilométer gyorsforgalmi út megépítése, ötszáz kilométer új főút, négyszáz kilométer kerékpárút, számos ipari park megvalósítása.
Mezőgazdaság és vidékfejlesztés
Az elmúlt nyolc év néhány eredménye: módosított földtörvény, adósságrendezési program, agrárhitel-program, pálinkatörvény, hatvan milliárdos támogatás eszközbeszerzésre, agrárbéke.
Foglalkoztatáspolitika
Az elmúlt nyolc év néhány eredménye: Start-kártya, ötvenmilliárd forintos ráfordítás munkahelymegőrzésre, 4+1 program, Út a munkához - program elindítása.
Idősügy, nyugdíjak
Az elmúlt nyolc év néhány eredménye: a nyugdíjak vásárlóértékének megemelése, a méltányossági keret évenkénti megduplázása, jubileumi juttatás, nyugdíjkorrekciós program, a 13. havi nyugdíj felfüggesztése, nyugdíjprémium.
Szociálpolitika
Az elmúlt nyolc év néhány eredménye: a csecsemőhalálozás számának csökkentése, a családi pótlék összegének többszörös megemelése, a gyes reálértéken tartása, növekvő bölcsőde szám, ingyen tankönyv a hátrányos helyzetűeknek, ötven százalékos normatív támogatás az étkezésben a nagycsaládosoknak, célzott gázártámogatás, Robin Hood-adó, Krízisalap, jelnyelv-törvény.
Romapolitika
Az elmúlt nyolc év néhány eredménye: Roma Integráció Évtizede program, integrált oktatás kiterjesztése, tanoda program, diplomás romák foglalkoztatása a közigazgatásban, telepfelszámolási program.
Egészségügy
Az elmúlt nyolc év néhány eredménye: ötven mentőállomás, teljes légimentési lefedettség, hatvannégy milliárd épület korszerűsítésre, ötven százalékos bérkonszolidáció, patikaliberalizáció, a valódi társadalombiztosítási elven működő egészségügyi rendszer megteremtése, Egészségbiztosítási Felügyelet, H1N1 elleni védekezés.
Oktatásügy
Az elmúlt nyolc év néhány eredménye: infrastruktúra-fejlesztések, pályaorientációs rendszerek beindítása, oktatásban dolgozók bérének növelése, új Nemzeti Alaptanterv, Múzeumok Éjszakája, rekonstrukciós programok, külföldi magyar intézetek megnyitása.
Sport- és ifjúságpolitika
Az elmúlt nyolc év néhány eredménye: tömegsport ösztönzés, XXI. Nemzeti Sportstratégia, Nemzet Sportolója Díj, stadionrekonstrukciós program, beruházások.
Közbiztonság és jogalkotás
Az elmúlt nyolc év néhány eredménye: zéró tolerancia, kevesebb halálos baleset az utakon, csökkenő bűncselekmények, Független Rendészeti Panasztestület, településőrség, térfigyelő-kamera-rendszerek, polgárőrség megerősítése, új Ptk., elektronikus ügyfélkapu, adminisztrációs könnyítések, a szélsőségekkel szembeni hatékony fellépés (Gárda-betiltás).
Fogyasztóvédelem
Az elmúlt nyolc év néhány eredménye: Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, felállt a Magyar Élelmiszerbiztonsági Hivatal, banki magatartás kódex, THM-plafon, állami áthidaló kölcsön.
Környezetvédelem
Az elmúlt nyolc év néhány eredménye: 1218 milliárd zöldcélokra, Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia, szelektív hulladékgyűjtő szigetek, zöld kommandó, szennyvízhálózat bővítés.
Külpolitika, honvédelem
Az elmúlt nyolc év néhány eredménye: EU-tagság, schengeni határok, vízummentesség az USA-ban, az Európai Innovációs és Technológiai Intézet budapesti székhelyválasztása, kiemelt országvezetők magyarországi látogatásai, határon túli magyarokat támogató pályázati rendszer, laktanya rekonstrukciós program, NATO-szerepvállalások, Gripenek hadrendbe állítása.
A program lényegesebb és érdekesebb pontjai:
Konkrét pontok
Ki nem fejtett pontok
Január
A Roma Polgárjogi Mozgalom Szabolcs Szatmár Bereg Megyei Szervezete (RPM Szabolcs Megye) Választási Együttműködést köt a Magyar Szocialista Párt Szabolcs Szatmár Bereg Megyei Elnökségével.
A Roma Polgárjogi Mozgalom Szabolcs Szatmár Bereg Megyei Szervezete (RPM Szabolcs megye) 2010. január 9.-én Nyíregyházán választási együttműködési megállapodást kezdeményezett az MSZP. Szabolcs Szatmár Megyei Elnökségével.
A megbeszélésen az RPM Szabolcs Szatmár Bereg Megyei Szervezete részéről Balogh Mihály elnök, Galyas József elnökhelyettes, Borsi Gyula kommunikációs igazgató, az MSZP részéről Juhász Ferenc elnökségi tag, Szabados József alelnök, Gyarmati Mihály Megyei Irodavezető vett részt.
A 2010 évi Országgyűlési választásokon a Roma Polgárjogi Mozgalom Szabolcs Szatmár Bereg Megyei Szevezete az MSZP egyéni képviselő - jelöltjeit támogatja, különös tekintettel, hogy
Borsi Gyula a területi listán helyet kapott. A sikeres és eredményes munka érdekében az MSZP kampánystábjában Balogh Mihály kapott helyett.
Az RPM Szabolcs Szatmár Bereg Megyei Szervezete várakozások szerint a megye 100 településén lévő tagszervezetei segítségével mintegy 10 000 roma voksra számít. Első sorban a 3. sz. választókerületben Juhász Ferenc sikeres szereplését tekinti fő feladatának. Mértékadó becslések alapján 3 - 4 ezer roma szavazat várható.
Hírek
A Roma Polgárjohi Mozgalom Szabolcs Szatmár Bereg Megyei Szervezete 2010. április 22 -én du. 14 órától emlékezik meg a Roma Gyilkosságok Tiszalöki áldozatának Kóka Jenő halálának 1 éves évfordulójáról.
Helyszín: Tiszalök Új - Telep Nefelejcs utca (Tragédia helyszíne)
Beszédet mond: Balogh Mihály az RPM Szabolcs Szatmár Bereg megyei Szervezete elnöke.
A megemlékezés után a résztvevők az áldozat sírjánál a Tiszalöki Református Temetőben mécsest gyújtanak.
Új módszertani program segíti a dolgozni akaró tartós munkanélkülieket. A Fővárosi Cigány Önkormányzat (FCÖ) által alapított "Új híd" Munkaerő-közvetítő Non-profit Kft. rendszerébe eddig mintegy ötszáz álláskereső regisztráltatta magát, több száz ügyfél került be a programba, és harmaduk már el is helyezkedett.
Az FCÖ által tavaly alapított cég elsősorban olyan - nem csak roma - embereken kíván segíteni, akik kilátástalan helyzetbe kerültek, de motiváltak, igyekvők, így akár azokon is, akik vidékről a fővárosba költözve munkanélkülivé, majd hajléktalanná váltak.
Mint Rétlaki Andrea, a MunkaTárs program egyik mentora az MTI-nek elmondta, személyre szabott, komplex szolgáltatást nyújtanak az ügyfeleknek, egyéni és csoportos módszerekkel segítik a résztvevőket abban, hogy készségeiket fejlesszék az elhelyezkedés, majd a munkahelymegtartás érdekében.
Rétlaki Andrea azt hangsúlyozta: csak azokon az embereken tudnak segíteni, akik állást keresnek, vagyis regisztrált munkanélküliek, és van valamilyen végzettségük.
Sikertörténetek
A MunkaTárs mentorprogramban részt vevők harmadának már sikerült állást találni. Egy fiatal lány, aki ruházati eladónak tanult, azért nem tudott állást találni, mert nem volt meg a gyakorlati tapasztalata, de segítségükkel megszerezte, és ma már üzletvezetőként dolgozik.
Egy 50 év feletti nő 30 év munkatapasztalattal dolgozott térképészként egy állami vállalatnál, majd munkanélkülivé vált, és az átképzések ellenére csaknem két évig nem kapott állást, de a mentorprogram segítségével ma egy kanadai cég repülőgép-szimulátor térképrajzolásán dolgozik egyedüli magyarként - sorolta sikereiket az egyesület elnöke. Példaként említette azt is, hogy egy hajléktalan férfi fél év alatt állást kapott, ma már albérletben él, és családalapítását tervezi.
Angolklub is működik
A mentoráción belül működik álláskereső és angol nyelvi társalgási klub, és tanulás-módszertani, pályaorientációs és egyéni pszichológiai tanácsadást is kaphatnak a rászorulók a csoportfoglalkozások mellett